هفته گذشته در کلاس ام‌بی‌ای، استاد اصول بازاریابی جناب دکتر دیاکو نوروزی از ما خواست تا پیرامون مفهوم ایزومار تحقیق کنیم و به عنوان تکلیف هفتگی تحقیقات را ارائه دهی. من بهتر دیدم این تحقیق را در قالب یک پست وبلاگی با تمام خوانندگان به اشتراک بگذارم.

 

ایزومار چیست؟

ویکی پدیا توضیحات مبسوطی در مورد ایزومار ارائه کرده که من آن را ترجمه کردم:

ایزومار – ESOMAR مخفف The European Society for Opinion and Market Research به معنای انجمن اروپایی تحقیقات بازار است که در حال حاضر تبدیل به اتحادیه جهانی تحقیقات بازار شده است. ایزومار ارائه دهنده مفاهیم تحقیقات بازار در سطح بین المللی است.

 

عضویت در ایزومار در دو سطح صورت می پذیرد:

عضویت کامل: این سطح از عضویت برای همه افرادی که قادر به فراهم سازی مراجع حرفه‌ای تحقیقاتی بازار باشند و بر طبق استانداردهای ICC/ESOMAR عمل کنند، قابل عضو شدن خواهد بود.

عضویت فارغ التحصیلان و افراد حرفه ای جوان: این سطح از عضویت برای کسانی است که زیر ۳۰ سال سن دارند و سال آخر دانشگاه هستند و یا افرادی که تازه مشغل به کار شده اند.

جالب است بدانید ایزومار در حال حاضر ۴۹۰۰ نفر عضو دارد.

در کنار عضویت های شخصی، ایزومار یک نوع عضویت شرکتی برای آژانس ها و دپارتمان های تحقیقاتی هم دارد.

 

توضیحات سایت ایزومار

طبق گفته خود سایت، ایزومار یک ارگان پیشرو در امر تحقیقات بازار است. با عضویت در ایزومار، این اطمینان به شما داده می شود که این ارگان با استفاده از یک صدای واحد، از شما در اصول تحقیقاتی حمایت می کند.

 

اصول ایزومار

ایزومار به کمک تحققات صنعتی بازار و با تایید تعدادی از انجمن های جهانی تحقیقات بازار، توانسته قوانین و مقررات محققان بازار در سرتاسر دنیا را تنظیم و با بالاترین استاندارد ارائه کند. معروفترین اصول و قوانین ایزومار، کد ICC/ESOMAR نام دارد که با همکاری اتاق بین المللی بازرگانی تهیه و تولید شده است. به علاوه ایزومار اصول و نمونه هایی برای آموزش و یادگیری را ارائه می کند که محققان بتوانند با استانداردهای بالایی که دارد، از آنها استفاده کنند.

ایزومار آموزش ها و اصطلاحا کدهای مهمی برای آموزش و یادگیری دارد اما مهمترین آنها ICC/ESOMAR است که با همکاری اتاق ببیین المللی بازرگانی تدوین شده است. در واقع این کد، آموزش های لازم خودکنترلی برای محققان در زمینه های تحقیقی را عرضه می کند. جالب است بدانید این کد توسط تمام اعضا ایزومار امضا شده و بیش از ۶۰ انجمن تحقیقات بازار آن را تایید کرده اند. کد مربوطه به ۱۸ زبان دنیا ترجمه شده است.

کدهای دیگر ایزومار عبارت اند از:

  • ESOMAR/GRBN: آموزش هایی برای تحقیقات آنلاین
  • ESOMAR/GRBN: آموزش هایی برای کیفیت نمونه برداری در فضای آنلاین
  • چک لیست حفاظت از اطلاعات ایزومار
  • ESOMAR/WAPOR: آموزش هایی برای کسب عقاید جمعی و نظرسنجی ها
  • راهنمایی ها برای انجام تحقیقات بازار توسط دستگاه های قابل حمل همجون موبایل و تبلت

 

توضیحات ارائه شاده تنها بخشی از مفاهیم مربوط به ایزومار هستند تا بتوانیم دید کلی نسبت به آن کسب کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت آموزش ها می توان به سایت ایزومار مراجعه کرد و از نتایج تحقیقات بسیاری که بدست آمده استفاده کرد.